Dostanete skvělý nápad, jak si zlepšit a inovovat svoje podnikání, a teď nastává otázka? Jít otevřeně s tím nápadem do světa, nebo se ho snažit utajit? Když se rozhodnu pro utajování, jak dlouho se mi to bude dařit? Budu muset spolupracovat jen s malým okruhem lidí a nebude mi to třeba vydělávat tolik peněz.
Na druhou stranu, když ho zveřejním, nemůže mi ho konkurence odcizit nebo zneužít?
Lze se v takových situacích nějak chránit a jak to udělat tak, aby vaše nápady nesly ovoce jenom vám?
Je dobré každý nápad patentovat a je to vůbec možné? A když to udělám, budu tak chráněný/á?
Položila jsem pár otázek z téhle problematiky patentové zástupkyni Michaele Chytilové.
Michaelo, co konkrétně znamená duševní vlastnictví firmy/podnikatele?
Duševní vlastnictví je soubor určitých nehmotných věcí, které však mohou být tím nejcennějším, co firma vlastně má. Jde například o jejich značky chráněné jako ochranné známky, různé inovace chráněné jako patenty, designy věcí, které firma vyrábí, know-how, různá autorská díla atd.
Když dostanu skvělý nápad, jak své podnikání inovovat, jak zjistím, jestli už podobný nápad nedostal někdo jiný?
Existují databáze patentů, kde je možné podle různých kritérií hledat. Národní databázi vede každý úřad průmyslového vlastnictví, existují i databáze nadnárodní. Tou nejkomplexnější je asi databáze Evropského patentového úřadu. Je třeba vždy myslet na to, že aby bylo možné nějakou věc patentovat, pak musí být nová (zcela nebo zčásti) z celosvětového pohledu. To, že to u nás nikdo nedělá, není rozhodující.
Jaký je nejefektivnější způsob, jak si svůj nápad ochránit? Co pro to mohu jako podnikatel udělat?
Na to nejde jednoduše odpovědět. Záleží vždy na tom, o co se jedná. Jsou i věci, které prostě chránit jako patent prostě nejdou, třeba software.
Jaký je postup, rozhodnu-li se své duševní vlastnictví chránit a co k tomu všechno potřebuji (dokumenty atd.)?
Hodně zjednodušeně: vyplním příslušnou přihlášku, doplním podrobný popis toho, co jsem vlastně vymyslel, přidám případně obrázky, sestavím patentové nároky, podám na příslušný úřad a zaplatím příslušné poplatky. Ale to je opravdu velmi osekané. Za tímto zdánlivě jednoduchým návodem se skrývá hodně práce.
Mohu použít ochrannou známku, nebo patent? (Jaký je v tom rozdíl?)
Ochranná známka je vlastně monopol na značku. Pokud mám svoji značku chráněnou jako ochrannou známku, pak stejnou nebo podobnou značku nikdo jiný ve stejném nebo podobném oboru podnikání užívat nemůže. Značku si mohu chránit kdykoli v průběhu podnikání, ovšem za předpokladu, že něco podobného už nemá zapsané někdo jiný.
Oproti tomu patent chrání nějaké technické řešení jako třeba kuličkové pero, verzatilku nebo třeba přístroj na operování lidí. Chránit patentem mohu jen to, co je skutečné nové, a to celosvětově nové. Jistě si vzpomenete na známou scénu s Cimrmanem na patentovém úřadě „teď tu byl“.
Příklad: vymyslím kolečkovou židli a pojmenuji ji ALENA – to, jak funguje, jak je sestavená, je patent. A ALENA je značka, kterou chráním ochrannou známkou.
Jak zjistím, jestli mě někdo nekopíruje? Jestli někdo jiný nezneužívá to, co jsem vymyslel já?
V zásadě je třeba monitorovat konkurenci, co dělá, co uvádí na trh, co si patentuje atd.
Jsou nějaké nápady/oblasti, které ochránit nejdou?
Ano, je jich hned několik. Patentovat nelze objevy, vědecké teorie a matematické metody, plány, pravidla a způsoby vykonávání duševní činnosti, hraní her nebo vykonávání obchodní činnosti, programy počítačů, pouhé podávání informací. Dále pak způsoby chirurgického nebo terapeutického ošetřování lidského nebo zvířecího těla a diagnostické metody používané na lidském nebo zvířecím těle.
Jak dlouho trvá administrativní proces?
Opět záleží na druhu ochrany, která je zvolena. Od několika měsíců po několik let. Různé způsoby ochrany jsou pak odlišné i cenově. Zde hodně záleží na území, které chcete mít chráněné. Ceny poplatků jsou od několika set až po statisíce (zde se jedná hlavně o zahraničí).
Zvládnu jako podnikatel celý proces zařídit sám/sama, nebo potřebuji odborníka?
V zásadě ano. Jde vždy o míru času, kterou tomu chceš věnovat. Pokud se svěříš odbornému patentovému zástupci, pak svůj čas můžeš věnovat jiné, pro tebe efektivnější, práci. Můžeš se do toho samozřejmě pustit sama, ale pak svůj čas strávíš tím, že budeš studovat všechny možné návody, zákony, nařízení atd. Odborný patentový zástupce toto vše již zná a na základě své praxe ti může doporučit, co a jak udělat, jak postupovat, kterou cestu zvolit tak, abys získala maximum možného.
Jak si vybrat / jaká jsou kritéria toho „správného“ odborníka?
Podle mě doporučení jiných, kteří již tu zkušenost mají. Důležitá je určitě praxe. Lze se doptat na reference nebo se obrátit o doporučení na Komoru patentových zástupců.
Máš nějaký kuriózní případ patentovaného nápadu?
Víš, že existuje patent na to, jak si sám nakopat do zadku? Plný název tohoto neuvěřitelného zařízení zní: „Uživatelem poháněný zábavný přístroj pro nakopání uživatelova zadku.“ Stroj člověku umožní, aby sám sobě přivodil „opakované údery do zadku prostřednictvím několika prodloužených pák opatřených flexibilními zakončeními“. Dalším předmětem patentu je „snadná skladovatelnost a přenosnost celého zařízení“.
Pokud vás téma patentů a ochranných známek zajímá a chtěli byste se dozvědět více, dne 25.5. se koná akce Fenomén značky s názvem Inovace aneb jak zefektivnit a ošetřit své podnikání.
Svět úspěšných je mediálním partnerem.
Akce se koná v rámci Týdne inovací (od 23. – 29.5.) pořadné institutem ELAI.
Web: Fenomén značky
Přihlásit na akci se můžete zde