Budování značky a vlastní podnikání nás stojí mnoho energie, peněz a nápadů. Pokud si svůj projekt naplánujeme do detailu včetně právní ochrany v marketingové strategii, můžeme předejít mnoha problémům. Těmito slovy začíná pozvánka na workshop 6.4. – Každá značka může být úspěšná, kde jednou z lektorek bude i Michaela Závodná z Meatballs.cz a její téma bude MARKETING.
Míšo, jak ty ses vlastně k marketingu dostala?
Nebyl to můj vysněný cíl. Pracovala jsem v divadle, kině, ve filmové produkci a vždycky mě bavilo tvořit, kombinovat, hledat řešení a objevovat nové cesty. Možnosti internetu a změna mezilidské komunikace mě fascinují. Jsem takový psycholog amatér. Předávání myšlenek i informací se neuvěřitelně zrychlilo a s tím svět kolem nás a logicky i marketing. Je v něm teď velká svoboda a mnoho cest, kudy se vydat. Hranice se neustále posouvají a mě velmi baví sledovat reakce lidí a zkoušet, co jaká platforma umí a jak ji chytře využít pro naše nápady a cíle kampaní.
Představ nám trošku Meatballs.cz a co tam máš na starosti?
Jsme malá digitální agentura, kde tvoříme ve velmi úzkém vztahu klientův digitální obraz. To, že každý z naší agentury má předchozí zkušenosti z uměleckých i technických oborů, nám velmi pomáhá k tomu, abychom stavěli kampaně, které přitáhnou pozornost. S nadsázkou občas říkám, že je to takové divadlo na síti. V Meatballs tvořím. Obsah na sociální sítě, sdělení a marketingové strategie. Některým z klientů vytvoříme celý koncept, exekutivu pak vykonává jejich marketingové oddělení a my s nimi sledujeme vývoj. Nastavenou strategii dle potřeb a výsledků měníme či upravujeme. Je to krásná a svobodná práce se zajímavými lidmi.
Ve tvé vizitce píšeš, že nejdůležitější je zaujmout. Co teď nejvíc funguje? Videa? Sociální sítě?
Lidi odpradávna nejvíc zajímají emoce, drby a příběhy. Nejdůležitější je na začátku vědět, koho chceš zaujmout a od toho se odvíjí sdělení a druh formátu, který zvolíš. Jinak budeš mířit na seniory a jinak na maminky na mateřské dovolené. A obě cílové skupiny se na Facebooku pohybují. Obecně ale vzato jsou videa na sociálních sítích formát, který firmy začínají čím dál víc využívat a těžit z jeho výsledků. Facebook připravuje nové druhy reklam, které se budou umisťovat do živých vysílání, takže trend je jasný. Jen je nutno dodat, že video by mělo mít smysluplné sdělení, ideální délku, střih a příběh, aby bylo úspěšné.
Modelová situace – jsem začínající podnikatel, dělám kroky k rozjezdu svého podnikání, teprve o marketingové strategii uvažuji, čím mám začít? Jaké otázky je dobré si položit a jaké kroky podniknout?
Strategie musí jít ruku v ruce s obchodním modelem. Pro někoho, kdo bude podnikat na vesnici, může být nejlepší cestou kombinace online a offline reklamy. Propagace v místních novinách či rozhlase a k tomu jednoduchý web s recenzemi na své služby či výrobky. Kdo bude hodně onlinový může nabídnout spolupráci blogerovi a naplno rozjet svůj Facebook. Důležité je ale vědět, kde se pohybuje můj cílový zákazník a tam za ním jít. Určitě má smysl hodit si na papír všechny i šílené nápady, nacenit si jejich náklady, spočítat, kolik mi to zabere mého času a pak vybrat ty, co budou nejvíce dávat smysl. A poradit se. Každý má kolem sebe člověka, od kterého může získat tolik potřebnou zpětnou vazbu.
Modelová situace – už nějakou dobu podnikám, jsem v plusu, marketing si dělám sám a cítím, že by to chtělo nějaký svěží vítr, jak pokračovat?
Moje rada zní: Odjet na dovolenou. Odpočinout si a přemýšlet nad tím, jak bych mohl svou firmu vylepšit, v čem mám mezery a stanovit si nové cíle. Marketing je i o tom, že se zeptám svých zákazníků s čím jsou spokojeni, co by vítali. Je i o tom, jak je zabalená zásilka, kterou posílám. Marketing je totiž úplně všechno – i to, jak komunikuji. Já sama čerpám ze setkávání s lidmi, přednášek, školení a investuji časem i penězi do vzdělávání a rozvoje. Při každém setkání dostávám impulsy a napadají mne nové cesty, kudy se vydat a jaké novinky a vylepšení aplikovat na naše klienty.
Můžeš trošku prozradit, o čem bude řeč a jaká témata naťukneš?
Témat je tolik Záleží na skupině lidí, se kterou se potkáme. Určitě se ráda podělím o svoje zkušenosti a vize, o úspěšné i neúspěšné reklamní tahy. O zvažování a rozhodování. Také o možnostech online marketingu, jedinečných příbězích a také o tom, jaké lekce nám denně dává naše konkurence.
Pro koho je workshop podle tebe vhodný?
Pro všechny, koho zajímá marketing, sociální média a právní ochrana. Když už lidé investují svůj čas, peníze a nápady do podnikání, neměli by zapomínat na to, že se mají právně ochránit. Smlouvy podepisujeme s pronajímateli, zaměstnanci a dodavateli, ale zapomínáme na online svět a možnosti zneužití v něm.
Michaela Závodná
#energy #social #foodie
Michaela Závodná – Ty nejlepší zkušenosti pro marketing nasbírala v soukromém divadle, eventové agentuře a ve filmové produkci. Spojení kreativního a produkčního řešení se promítá do sociálních sítí každý den, po celém světě a pro různé cílové skupiny. Nejdůležitější je zaujmout. Podílela se jako projektový i marketingový manager na různorodých offline i online projektech, které měli vždy společného jmenovatele: Jedinečnost a odlišnost. S radostí a vervou sobě vlastní se nyní věnuje na pozici kreativní ředitelky marketingovým strategiím, sociálním sítím a obsahovým sdělením v agentuře Meatballs. A když zrovna nepíše a nevisí na síti, vaří, čte nebo zajde do divadla na operu.